Ik wil...
...mijn werknemers meer laten fietsen
Er zijn talloze redenen om meer te bewegen en fietsen is een makkelijke manier. Fietsen naar werk helpt om medewerkers fitter en vitaler te laten zijn en is ook nog ontzettend effectief in het verminderen van de CO2-uitstoot.
Bewegen is goed voor je brein: je probleemoplossend vermogen stijgt met wel 20% na beweging, een half uur fietsen zorgt ervoor dat je al helderder kan denken en effectiever kan werken. Je wordt 23% productiever wanneer je lichaam actief is geweest en regelmatige bewegers zijn maar liefst 70% beter in het maken van lastige beslissingen. Fitte kantoorwerkers maken 27% minder fouten dan kantoorwerkers die weinig bewegen. Tijdens het bewegen komen gelukshormonen vrij (dopamine, serotonine, endorfine). Je voelt je gelukkig en blij. Bewegen helpt je ook nog eens beter te slapen.
Kortom, er zijn allemaal redenen om meer te fietsen en dus medewerkers te stimuleren meer te fietsen. Kunnen alle medewerkers op de fiets naar het werk? Gemiddeld genomen is het voor mensen die maximaal 15 kilometer moeten reizen goed te doen om op de (elektrische) fiets naar het werk te komen. Een langere afstand, tot 30 kilometer, kan afgelegd worden op een speed-pedelec: een elektrische fiets die 45 km/h kan, of zoals men het ook zou kunnen zien: een elektrische brommer waarbij je een beetje moet trappen.
oor een speedpedelec en een elektrische bakfiets geldt ook nog eens een mooie fiscale regeling, de MIA en de Vamil regeling. Mits je dit zakelijk aanschaft natuurlijk. Je mag hiermee meer (MIA) aftrekken van de winst en sneller afschrijven (Vamil).
Alle informatie vind je via de website van RVO: www.rvo.nl/subsidies-financiering/mia-vamil/ondernemers
Specifiek voor de speed-pedelec: data.rvo.nl/subsidies-regelingen/milieulijst-en-energielijst/miavamil/speed-pedelec
en voor de bakfiets: data.rvo.nl/subsidies-regelingen/milieulijst-en-energielijst/miavamil/elektrische-bakfiets-0
Denk daarnaast aan de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek!
Deze oplossingen kunt u zelf toepassen of samenwerken met andere ondernemers
Lees hieronder hoe u deze oplossing in uw onderneming door kunt voeren. Heeft u vragen, stel ze in de LinkedIn-groep Duurzame Mobiliteit
of neem contact op met de gebiedsmanager Duurzame Mobiliteit.
Wat levert deze oplossing u op?
Door fietsen van en naar werk te stimuleren vermindert u de uitstoot van uw mobiliteit en werkt u aan fitte en vitale medewerkers.
Duurzaamheid
Fietsen naar werk is samen met lopen de meest duurzame manier van reizen.
Aantrekkelijk werkgeverschap
U verbetert de gezondheid en vitaliteit van uw medewerkers door bewegen te stimuleren.
Voor uzelf als ondernemer
U kunt uw medewerkers op een fiscaal voordelige manier voorzien van een goede fiets.
Minder verzuim onder uw medewerkers
Deze oplossing is iets voor u als:
U of uw medewerkers in staat zijn om naar de bedrijfslocatie te fietsen (eventueel i.c.m. het ov).
Voor fietsen van en naar werk wordt vaak de grens van 15km afstand gebruikt.
Met een speed-pedelec zijn ook langere afstanden goed te doen, tot zo’n 30km.
Deze oplossing is minder geschikt voor:
Werknemers met een fysieke beperking. Houdt rekening met de persoonlijke situatie in de communicatie over en het stimuleren van fietsen.
Aan de slag!
U kunt dit zelf organiseren, maar er zijn ook diverse (commerciële) aanbieders van flexibele reisregelingen die u hiermee kunnen helpen.
Wie?
Fietsstimulering wordt onderdeel van uw HR-beleid en heeft invloed op de financiële afhandeling van reiskosten, daarom is het belangrijk dat de volgende rollen binnen uw onderneming worden aangehaakt:
HR-verantwoordelijke
OR / personeelsvertegenwoordiging
Financiële administratie
Accountant / belastingadviseur
Hoe?
Goed fietsbeleid moet natuurlijk intern geregeld worden, maar door met andere bedrijven samen te werken, kan het makkelijker worden om stimulerende maatregelen te treffen. Een goede manier om mensen te stimuleren om te gaan fietsen, als ze het nu nog helemaal niet doen, is het organiseren van fietsprobeerweken. Dit houdt in dat een medewerker een week lang een (elektrische) fiets uitprobeert om mee van en naar het werk te rijden. Een dergelijke campagne kan bij uitstek georganiseerd worden door met een aantal andere bedrijven samen te werken. Door de potentie te bundelen, is het mogelijk om te overleggen met een fietsenwinkel in de buurt of zij het zien zitten om (tegen een beperkte vergoeding) een aantal fietsen ter beschikking te stellen. Natuurlijk met het vooruitzicht dat de medewerkers daar dan uiteindelijk een fiets komen kopen als ze overtuigd zijn. U kunt ook kijken of u misschien gebruik kunt maken van het algemeen beschikbare fietsprobeeraanbod van Zuid-Holland Bereikbaar.
Bepaal eerst voor hoeveel mensen het realistisch is om op de fiets naar het werk te komen. Dit hoeft niet elke dag, maar kan ook een paar keer per week. Het is helemaal niet gek als iemand twee dagen thuis werkt, twee dagen op de fiets komt en een dag met de auto.
Nodig een aantal bedrijven in de buurt uit om hierover te overleggen, laat ook hen bepalen voor hoeveel mensen het realistisch is om op de fiets naar het werk te komen.
Overleg samen over hoeveel meer mensen jullie zouden willen stimuleren om met de fiets te komen.
Denk na over hoe er over de actie gecommuniceerd wordt en hoe medewerkers geïnformeerd worden over de nieuwe reiskostenregeling.
Denk ook samen na over hoe een goede fietsregeling er uit ziet. Er zijn meerdere manieren om de fiets financieel toegankelijker te maken voor medewerkers. In dit informatiedocument staat daar meer informatie over te lezen. Het is belangrijk om het beleid op orde te hebben wanneer u de medewerkers laat deelnemen aan een probeerweek. Als zij dan enthousiast zijn, kunt u meteen de mogelijkheden aangeven en kunnen zij gelijk hun enthousiasme omzetten in daden.
Aandachtspunten:
Als u nog geen fietsbeleid heeft, dan zal het best wat moeite kosten om dit allemaal op papier te krijgen. Daarom is het goed om dit samen met andere ondernemers te doen en van elkaar te leren.
Als u er behoefte aan heeft met andere ondernemers te sparren over dit onderwerp, plaats dan een oproep op een van de LinkedIn-groepen of neem contact op met de gebiedsmanager Duurzame Mobiliteit.
Zo maakt u dit tot een succes:
Organiseer fietsprobeerweken en laat uw medewerkers tips en tricks delen.
Een goede manier om mensen te stimuleren om te gaan fietsen, als ze het nu nog helemaal niet doen, is het organiseren van fietsprobeerweken. Dit houdt in dat een medewerker een week lang een fiets uitprobeert om mee van en naar het werk te rijden. Een dergelijke campagne kan bij uitstek georganiseerd worden door met een aantal andere bedrijven samen te werken. Door de potentie te bundelen, is het mogelijk om te overleggen met een fietsenwinkel in de buurt of zij het zien zitten om (tegen een beperkte vergoeding) hier één of een paar fietsen voor ter beschikking te stellen. Natuurlijk met het uitzicht dat de medewerkers daar dan uiteindelijk een fiets komen kopen als ze overtuigd zijn. Bepaal dus de potentie en schrijf hem op.
U kunt samenwerken met een fietsenwinkel voor het fietsprobeeraanbod. Het is belangrijk dat de fietsen meteen vanaf de start van de actie ook uitgeprobeerd worden door mensen, zorg dus dat de fietsen al gereserveerd zijn voordat de actie start.
Laat uw werknemers van elkaar leren door tips en tricks te delen. Uw kunt uw tips ook delen in de LinkedIn-groep Duurzame Mobiliteit!
De gebiedsmanager Duurzame Mobiliteit denkt hier graag met u over mee!
We zijn erg benieuwd wat u van deze oplossing vindt en of u van plan bent om fietsstimulering door te voeren. Laat het ons weten via het contactformulier of neem contact op met uw gebiedsmanager Duurzame Mobiliteit!
We zijn erg benieuwd wat u van deze oplossing vindt en of u van plan bent om ermee aan de slag te gaan. Laat het ons weten via het contactformulier of neem contact op met uw gebiedsmanager Duurzame Mobiliteit!