Port of Schiedam Bike
Haven Schiedam
Samenwerking met deelfietsen in de haven van Schiedam
Port of Schiedam Bike is een deelfietsplan met 50 fietsen die overal in het gebied gebruikt kunnen worden door de medewerkers van Klasmann Deilmann, Damen en Huisman Equipment. Daarmee is een snelle en handige vervoersoplossing gecreëerd van (metro)stations naar het kantoor maar ook voor korte zakelijke ritten zowel binnen als buiten het Havengebied. De werkgever en werknemer worden daarbij totaal ontzorgd als het gaat om de inzet, onderhoud en het gebruik.
Over het bedrijf
PoS Bike wordt beheerd door X.bike. X.bike is een aanbieder van systemen om pools van fietsen mee te delen. Met een smart lock (te openen met een mobiele telefoon), een white label app en de bijbehorende software, kunnen partijen zelf een deelfietspool opzetten.
Wat was de uitdaging / aanleiding
De laatste jaren is het havengebied in Schiedam sterk gegroeid waardoor de verkeersdruk in het gebied is toegenomen. Over het algemeen is het gebied goed met het OV ontsloten met 2 metrostations. Echter de last-mile vanaf (metro)station naar werpt een drempel op. Dit is voor velen een dagelijkse ergernis en daarom is op initiatief van de gemeente Schiedam en enkele bedrijven Port of Schiedam Bike (PoS Bike) in het leven geroepen.
Wat is er gedaan
In het gebied zijn vijftig fietsen neergezet die gebruikt kunnen worden door medewerkers van bedrijven die zijn aangesloten bij het project. De aangesloten bedrijven hebben recht op het gebruik van fietsen en voor deze bedrijven zijn diverse parkeerzones aangemaakt. Iedereen met een zakelijke lidmaatschap kan door het downloaden van de app gebruik maken van de PoS Bike.
De fietsen worden gebruikt om naar de metro of watertaxi, een afspraak in het gebied of de supermarkt te gaan. Het maakt niet uit, de PoS Bike is er om zo veel als mogelijk gebruikt te worden en vervangt daarbij in combinatie met het OV, de auto in het woon-werk verkeer en de auto voor korte zakelijke en recreatieve ritten (in bijvoorbeeld de pauze)
Wat is er van geleerd
Voor ieder individu is het van belang zo snel en comfortabel mogelijk te reizen van A naar B. Als in die reis 1 puzzelstukje ontbreekt maakt de reiziger en in dit geval de werknemer veelal een andere keuze en wordt snel terug gegrepen naar de eigen auto. De 3 eerder genoemde bedrijven hebben zich gezamenlijk ingezet om dat laatste puzzelstukje in de vorm van de last-mile te gaan faciliteren. Juist door collectief en als werkgever te luisteren naar de vraag van je medewerkers en daar vervolgens naar te faciliteren, leert dat goede mobiliteitsoplossingen vrij eenvoudig, tegen lage kosten, laagdrempelig en collectief te realiseren zijn. Uitgaande van 3 gebruikers per fiets per maand zijn de kosten per gebruiker slechts 11 euro per maand. Voor dit bedrag wordt zowel werkgever als werknemers alles uit handen genomen en ontstaat een collectief systeem waar veel medewerkers gebruik van kunnen maken op ieder moment van de dag.
De komende periode wordt gekeken waar andere bedrijven kunnen aansluiten. Zij kunnen dan bijvoorbeeld deelnemen met 5 fietsen maar daarnaast wel direct gebruik maken van het hele netwerk aan fietsen. Zo worden de kosten gedeeld naar gebruik waarbij wel het gehele netwerk aan deelfietsen beschikbaar komt voor de medewerkers, een win-win situatie.